idee ondernemen tips

Tips bij het bedenken van een goed start-up idee

Een bedrijf beginnen begint met een goed idee.

De beste start-up ideeën hebben 3 dingen gemeen:

  1. Het is iets wat je zelf heel erg mist en graag wilt gebruiken
  2. Het is iets wat je zelf kan maken
  3. Het is iets wat maar weinig anderen de moeite waard vinden

Microsoft, Yahoo, Apple, Google, Facebook, airbnb, Twitter. Alle grote bedrijven zijn zo begonnen.

Problemen

Waarom is het zo belangrijk dat je in eerste instantie aan iets begint dat ze zelf graag zou willen gebruiken? Simpel, dan weet je tenminste dat het een echt probleem is. Dat klinkt voor de hand liggend, maar onderzoek wijst uit dat de grootste fout die start-ups maken is dat ze een probleem proberen op te lossen dat niemand heeft.

Waarom proberen start-ups problemen op te lossen die er niet zijn? Dat klinkt niet logisch. Vaak komt dit doordat  ondernemers contant aan het brainstormen, op zoek naar goede ideeën. Denken aan goede  ideeën levert echter nooit goede ideeën op,  enkel slechte ideeën die plausibel klinken maar waar in de praktijk niemand op zit te wachten.

Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld een social network voor hondeneigenaren. Dit idee niet als een slecht idee. Er zijn miljoenen honden-eigenaren. Ook al kan je met jouw social netwerk maar een paar % van de hondeneigenaren bereiken, dan nog heb je een goed businessmodel. Mogelijk dat je zelfs een premium kan vragen voor het gebruik van bepaalde diensten voor hondeneigenaren.

Het grote gevaar is dat andere mensen die je voor dit idee benaderd niet meteen zullen zeggen dat ze zoiets nooit zouden gebruiken. In eerste instantie zijn ze zelf niet geïnteresseerd in zo’n platform, maar ze kunnen zich voorstellen dat er andere hondeneigenaren zijn die hier wel interesse in hebben.  Som deze reactie over de hele populatie en je hebt nieuwe sociale netwerk voor hondeneigenaren met nul komma nul gebruikers.

Los een echt probleem op

Als jij je start-up lanceert moet je er zeker van zijn dat er klanten zullen zijn die echt zitten te wachten op je product en het heel graag willen gebruiken. Het moet niet alleen leuk zijn, het moet echt echt urgent zijn.  Een echt probleem oplossen waar mensen dagelijks tegenaan lopen maar in de loop van de tijd voor lief hebben genomen.

In eerste instantie zal je groep klanten klein zijn. Simpel omdat als je initiële klantengroep groot was, er dus een grote groep was die je product urgent nodig had. In dat geval was er vast wel iemand geweest die met de inspanning van een start-up met het idee aan de haal was gegaan.

Als je een start-up begint moet je jezelf dus altijd afvragen: Wie heeft dit product of deze dienst nu heel hard nodig? Zo hard dat ze voor lief nemen dat de eerste versie die jij bouwt niet goed in mekaar zit en duidelijk door een start-up van 1 a 2 mensen is gebouwd waar ze zelf nog nooit van hadden gehoord.

Als je die vraag niet kan beantwoorden, dan zit je met je start-up idee echt op de goede weg!

Jouw ervaringen?

Heb je zelf in het verleden ook start-up ideeën gehad die wel plausibel klinkte maar waar achteraf niemand op zat te wachten, of ken je iemand/een bedrijf die zoiets heeft gedaan? Laat dan even een berichtje achter en deel het!

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>