Tips voor startende ondernemers

tips startende ondernemers

Je hebt besloten om een eigen bedrijf te beginnen. Fantastisch! Toch wil je niet over 1 nacht ijs gaan en je daarom goed voorbereiden op de start van je onderneming. Vandaag dan ook enkele tips van topondernemers die je kunnen helpen. Wat deden andere ondernemers verkeerd en wat kun je hiervan leren?

Tip 1: Lever de juiste Kwaliteit

Een van de grootste fouten die beginnende ondernemers maken is dat ze te weinig aandacht besteden aan de kwaliteit van hun product. Vaak denken ondernemers echter dat te weinig promotie/marketing ervoor zorgen dat het niet goed gaat. Ogilvy zei het al:

“Great Marketing Only makes a bad product fail faster”.

Zorg ervoor dat je goed bent wat je wilt uitvoeren en besteedt hier ook aandacht aan voordat je een eigen bedrijf gaat beginnen. Heb je nog geen ervaring als kapper/verkoper/website-designer of wat voor bedrijf je ook wilt beginnen? Zorg eerst dat je dit wel bent. Kijk hoe andere succesvolle ondernemers in jouw branche te werk gaan? Wat doen ze wel en welke kwaliteit leveren ze voor welke prijs? Kan jij dit evenaren? Vaak kom ik toch teveel ondernemers tegen die zomaar een eigen bedrijf zijn begonnen en pas in een later stadium bezig zijn geweest met kwaliteit.

Jezelf goed kunnen verkopen/marketing is daarnaast iets wat je niet ” in je hebt” maar wat heel goed is te leren van andere ondernemers/mensen en waar je steeds beter in kan worden. Succesvolle ondernemers hoeven ook geen talent te hebben voor marketing/verkoop. Dit is gewoon aan te leren.

Tip 2: Wees onderscheidend en verplaats je in de klant

Verplaats jezelf in de klant en zoek zoals je klant zou zoeken (op internet). Welke websites komt hij tegen? Waar zijn deze bedrijven goed in en nog belangrijker: waarom zou een klant zich niet begrepen voelen in dit soort bedrijven? Kortom: wat zijn de sterke en zwakke punten van de concurrentie. Speel hier op in met jouw aanbod. Kijk of je een niche kan vinden die nog niet goed voorzien is door concurrenten. Grote, succesvolle bedrijven dezen dit al in het verleden en vroegen zich af: “Waar is deze concurrent sterk, verbuig dit in een zwakte. Een voorbeeld: Een concurrent is heel succesvol omdat hij veel schaalvoordelen heeft. Een nadeel hiervan is dat hij weinig persoonlijke aandacht/extra’s kan geven aan individuele klanten. Dit zou in zo’n geval een gebied kunnen zijn waar jij je met jouw bedrijf op kan focussen.

Veel ondernemers slaan deze stap echter over en denken wel te weten wat klanten willen. Maar vergeet nooit:

” Guessing what other people want is just that: guessing”

Bekijk ook hoe andere bedrijven met hun klanten communiceren. Wat doen ze goed? Kopieer dit ook in jouw marketing. Bekijk wat mensen kopen (lees bijvoorbeeld reviews op bol.com of vergelijkingssites) en bekijk wat klanten juist missen aan deze producten. Speel hier met jouw bedrijf op in.

Tip 3: Eerst testen, dan pas uitvoeren

De grootste fout die beginnende ondernemers maken bij het uitvoeren van hun plannen of het indienen van een ondernemingsplan, is dat ze hun product niet eerst (kleinschalig) hebben getest. Het is dan ook bijzonder belangrijk dat je eerst jouw ideeën test. Is er wel een markt voor? En is er wel voldoende vraag naar jouw expertise? Heel vaak besteden ondernemers heel veel tijd in het lanceren van hun bedrijf/product en gaan dan zich dan pas zorgen maken of er überhaupt mensen in geïnteresseerd zijn. Draai dit als het kan zoveel mogelijk om.

Een voorbeeld: Stel je wilt een wijnhandeltje beginnen met een bijzondere en nieuwe wijn. Een manier om te kijken of hier vraag naar is, is om dit bijvoorbeeld eerst aan vrienden/familie te verkopen. Hiernaast kan je een een website laten ontwikkelen waarin je via advertenties (google adwords) test of er voldoende vraag is naar jouw speciale wijn. De resultaten uit deze test kan je gebruiken om je aanbod te verfijnen. Dit bespaart vaak veel geld en tijd.

De tips in de praktijk brengen

Als je precies weet wat je wilt gaan doen (en je product uitvoerig hebt getest) is het ook belangrijk dat je de juiste kanalen/promotie en marketing hebt geregeld. Mochten klanten je ook via internet vinden is het ook verstandig om een website te laten ontwikkelen bij een externe webdesigner, waarbij je uiteraard ook goed moet letten op de kosten . Ga ook langs bij startersdagen of de kamer van koophandel waar je vaak verder kan worden geholpen (hier worden ook open dagen georganiseerd.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>