Waarom veel websites mislukken

apple-keyboard

Internet heeft het voor iedereen mogelijk gemaakt om een eigen internetbedrijf te beginnen. Het openen van een webshop, blog of het aanbieden van een dienst was nog nooit zo gemakkelijk geweest.

Toch blijkt uit onderzoek dat de meerderheid van alle websites binnen 5 jaar stopt of failliet gaat. De cijfers zijn beangstigend.

Erger is nog dat de problemen waar bedrijven tegenaan lopen vaak dezelfde problemen zijn. Ondernemers maken (zonder dat ze het weten) vaak dezelfde fouten.

De onzekerheid, het wachten op klanten die maar niet lijken te komen, de hoge verwachtingen die niet worden waargemaakt, het gevoel dat je hebt gefaald: vele zijn je voorgegaan. Je bent niet uniek of de enige.

Dat zou eigenlijk niet mogen en niet kunnen. Een goede voorbereiding is het halve werk, dus jezelf verdiepen in de fouten van anderen zorgt ervoor dat jij die fouten niet zelf hoeft te maken.

Daarom zoom ik in op de problemen waar deze ondernemers tegenaan zijn gelopen. Dit zijn niet problemen die ik zelf heb bedacht, dit is informatie van andere ondernemers die vertellen wat ze veel andere ondernemers fout zien doen (Of het zijn fouten die ze zelf hebben gemaakt in het verleden)

Te weinig actie/verbetering

Een goede website is constant in beweging om beter te worden, te evolueren. Een schrikbarend hoog percentage van kleine websites is echter gemaakt als een brochure dat nooit veranderen. De content ziet er over een jaar nog steeds hetzelfde uit.

Te weinig geduld

Te weinig geduld is een van de grootste zondes. Realiseer je heel goed dat heel veel websites en blogs nooit zomaar ineens een succes worden maar dat dit een jarenlang proces is geweest. Het opbouwen van een netwerk, bezoekers en potentiële klanten kost tijd en vaak maanden/jaren om te ontwikkelen.

Verkeerde motivatie

Veel mensen gaan de fout in doordat ze voor een branche/website kiezen waar het lijkt alsof er makkelijk geld te verdienen is. Het ontbreken van een passie, kennis van de branche en een interesse en een begrip van de problemen zorgt ervoor dat dat uiteindelijk nooit lukt.

Te weinig focus

Van het 1 naar het andere project. Te weinig focus op dat ene idee, die ene website. Het zorgt ervoor dat nooit iets echt een groot succes wordt. Een druk sociaal leven en veel vrije tijd is niet te combineren met de aandacht die nodig is om een website echt te laten groeien.

Te weinig kwaliteit

Er is vaak te weinig aandacht naar kwaliteit. Er zijn zoveel websites die er totaal niet uitzien (toch zijn er legio ondernemers die vinden dat een website niet meer dan 200 euro mag kosten). De content op de website is waardeloos en saai omdat mensen niet goed kunnen schrijven. Veel ondernemers zijn vaak luier dan ze zelf denken.

Wat vind jij?

Hierboven staan 5 redenen, maar er zijn natuurlijk veel meer redenen te bedenken. Daarom ben ik benieuwd wat jullie vinden.

Wat zijn volgens jou redenen dat ondernemers de fout in gaan? Wat zie jij dat anderen fout doen of waarvan heb jij het meeste geleerd?

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>