9 tips voor een goede website

Veel websites zijn slecht.

Uit onderzoek van MarketingGrade blijkt dat ruim 72% van de websites een ruime onvoldoende scoort. Dat is veel! 3 op de 4 websites.

Hoe zorg je er als beginnende ondernemer dan voor dat je bij die 1 op de 4 hoort die wel een goede website heeft? Want laten we wel wezen: Een goede website zorgt voor meer klanten en een beter en groter bereik van jouw bedrijf.

Vandaag dan ook een column waarin ik de 9 fouten bespreek die volgens onafhankelijk onderzoek de meest gemaakte fouten zijn van de websites vandaag de dag.

Fout 1: One Size Fits All

Veel websites richten zich op een te breed publiek. Iedereen slikt dezelfde eenheidsworst. Zelfs de grote jongens maken zich hier schuldig aan (bekijk maar eens de website van een gemiddelde autofabrikant).

Niet elke klant is hetzelfde en klanten die via verschillende kanalen binnenkomen hebben verschillende verwachtingspatronen. Behandel je klanten dan ook niet als een groep met maar 1 interesse. Stem je boodschap zoveel mogelijk op je bezoeker en doelgroep af. Bied je meerdere producten aan? Vraag jezelf dan af: moet ik voor een elk/een aantal producten een (mini) website maken die volledig op de doelgroep is afgestemd?

Fout 2: Negeren mobiele bezoekers

Veel starters realiseren zich dit niet maar vandaag de dag bezoekt ruim 50% van alle bezoekers websites op de mobiel. 50%! Toch zijn er legio websites die hier totaal geen rekening mee houden. Veel websites zijn slecht zichtbaar op de mobiel. Negeer je bij het maken van je website de mobiel, dan negeer je de toekomst. Denk je dat websites via de mobiel niet uitmaakt? Bekijk dan eens het verschil van de websites work.com en 8×8.com op je mobiel.

Fout 3: Teveel of slechte animatie

De (wat meer ervaren) webdesigner gebruikt al snel animatie om jouw website er net wat mooier uit te laten zien. Probleem is echter dat animatie vaak weinig tot duidelijk doel heeft. Simpelweg animaties toevoegen omdat je website er dan mooier uitziet voegt niks toe voor je klant die eigenlijk alleen maar op zoek is naar de oplossing van zijn probleem. Zorg er dan voor dat de animatie ook echt wat toevoegt en niet jouw klant in hun zoektocht frustreert. Als voorbeeld zou je de websites van bio-rad en swiftly hiervoor naast mekaar kunnen zetten om te zien wat ik hiermee bedoel.

Fout 4: Teveel informatie

Veel websites lopen al snel het risico om teveel informatie op hun website neer ze zetten. Goede en slechte websites zijn vaak goed uit mekaar te halen door de hoeveelheid en de duidelijkheid van de informatie. Probleem is dat veel designers zich niet realiseren dat de beste websites (en de websites die de meeste prijzen winnen en door het publiek als best worden beoordeeld)  vaak de meest simpele websites zijn. Kortom: Wees kort en krachtig. Een voorbeeld van een website die dit goed doet is: Blue Apron.

Fout 5: Te cliché en teveel jargon

Veel websites gebruiken teveel clichés of juist teveel jargon. Bezoekers zijn niet meer warm te krijgen door ze zeggen dat jouw oplossing professioneel is of dat het heel gebruiksvriendelijk werkt. De beste websites spreken niet als bedrijven, maar juist als authentieke personen. Bezoekers prikken echt door commerciële teksten heen. Overdrijf dan ook niet maar houd het persoonlijk.

Fout 6: Te catchy

Veel bedrijven willen slim en catchy klinken en denken daarmee klanten te kunnen overhalen. De beste websites zijn juist de websites die de vraag “maar wat kan jij voor mij doen” goed kunnen beantwoorden.

Fout 7: Ik-gecentreerd

Veel bedrijven en websites zijn heel erg ik-gecentreerd. Wat kunnen wij doen, wie zijn wij? Website met veel foto’s van de mensen die er werken en veel werknemers aan het woord. De klant zelf is echter nergens te bekennen. (let maar eens op hoeveel websites dit doen!)

Het gaat niet om jou, het gaat om de klant! Niemand is interesseert in hoe jouw werkplek eruit ziet. De beste websites publiceren content die heel waardevol is voor hun klanten, waar hun klanten echt wat aan hebben. Content die de klant kan entertainen, waar de klant blij en gelukkig van wordt of die een probleem van een klant kan oplossen (voorbeeld website die dit goed doet: the financialist).

Fout 8: Onduidelijk

Veel websites zijn onduidelijk. Wat moet de klant doen als ze op je website komen? Waar wil je dat ze op klikken? En wat wil je laten zien? Veel websites zijn echter zeer chaotisch met overal links en eindeloze menu’s. Totaal zinloos en onoverzichtelijk.

Fout 9: Pop-ups en dergelijke

Je zou verwachten dat anno 2014 er weinig websites zijn die pop-ups of inschrijfformulier-pop-ups gebruiken. Toch zou je echt schikken van de hoeveelheid sites die dit nog doen. Pop-ups en onverwachte elementen op je websites zijn echt uit den boze (tenzij je je bezoekers wilt irriteren).

Jouw voorbeelden?

Weet jij nog meer fouten die webdesigners maken? Of wil je je ervaringen met dit onderwerp delen? laat dan een berichtje achter.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>